علیرضا فداکاری بخاطر ۷۰ هزار نفر خواند؛ اما در فضای رمزی

admin دسته‌بندی نشده

همشهری آنلاین- لحن انتظامی: تا زمان نگارش این گزارش ( این گزارش شنبه ۱۷ اسفند نوشته شده است) ۶۶هزار نفر از کنسرت «با غلام بخوان» دیدن کردند. این رقم گواه این است که این کنسرت به خوانندگی علیرضا قربانی یکی از کنسرت های پرمخاطب و پرطرفدار این روزهای دنیای موسیقی ایرانی است.

علیرضا قربانی به همراه گروهش ۷۸اجرا،  تهران (۴۴تا) و شهرستان ها (۳۴تا) داشته اند که البته استراحت حیات تا سرانجام سال ۱۶اجرای دیگر هم  با گروهش داشته باشد که به دلیل شیوع ویروس کرونا این اجراها فسخ شد. دید و شنیدن کنسرت «با من بخوان» با مدیریت علی رضوی و کارگردانی رضا موسوی با آهنگسازی حسام ناصری تجربه جدیدی را برای مخاطب رقم زد. اردیبهشت ماه سال ۹۸علیرضا قربانی بعد از ۲سال دوری از فضای کنسرت به مدت ۹شب به سالن وحدت آمد. اجرای او با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شد. استقبال به قطع ای حیات که دسته به قصر سعدآباد رفتند و ۳۴شب برای مخاطبان خویشتن برنامه اجرا کردند. طی این مدت درشهرستان های بیرجند، اصفهان، شیراز، اهواز، آمل، ساری، گرگان، تبریز، ارومیه، اردبیل، انزلی، قزوین و اراک تیمار به اجرای کنسرت «با غلام بخوان» پرداختند.
کنسرت «با غلام بخوان» علاوه بر عناصر شنیداری از عناصر دیداری و بصری هم یکروز اسیر است. ایده این فرمان از دوسال پیش زده شد اما برای قسمت قسمت کردن اجرایی این حکم همواره تو روانی است و هربار تغییرات جدیدی به عمل اضافه می شود. رضا موسوی، کارگردان این کنسرت هنگام ۴سال بیش از ۱۴کار با علیرضا قربانی داشته است که فداکار برگزاری کنسرت و موزیک ویدئو بوده است. او کارگردانی کلیپ «فروغ» و «دخت پریوار» بوسیله خوانندگی علیرضا فداکاری را اندوه برعهده داشته و حال طراحی و کارگردانی آخرین کنسرت علیرضا قربانی با پشتوانه کارهای قبلی برعهده اوست؛ «ما زبان همدیگر را پیدا کرده ایم و گروهی کار می کنیم.»

موفقیت «با من بخوان» بدهکار نوازنده ها، آویشن کارگردانی، تیم متخصص (شامل نور و ندا)، آویشن اجرایی، پشتیبانی و انتظامات، تبلیغات، گرافیک، عکاس و فیلمبردار و … است که البته پشتوانه قوی علیرضا قربانی را بی قراری باید به آن اضافه کرد؛ «تنها کار بخاطر من بنیادی نبود بلکه برای من و گروه، خیال عقب معلول عمده وجود. علیرضا فداکاری بسیار امان گر است و کل قسمت قسمت کردن را پناه می نرم. کار را می سپرد و دخالت هم نمی کند.» رضا موسوی پشتوانه ای بوسیله اسم تماشاخانه دارد. بوسیله همین دلیل او عناصر بصری از مدل سازی چیز پهن گرفته تا میزانسن و نحوه نشستن نوازنده را بخاطر این کنسرت طراحی و عمل کرده است؛ «براساس تحقیقاتی که انجام دادم و فیلم هایی که از عکس العمل مخاطب حین نظر کنسرت گرفتم، تو کنسرت ها و اجراهای باکیفیت نزدیک به ۳۰درصد مخاطبان سپس از ۱۵الی ۱۷دقیقه صحنه را از مشت می دهند، گویی در بناء هستند و فقط موزیک شنوایی می دهند و گاهی غم به موبایل نگاه می کنند. اما بعد از ۲۳دقیقه ۶۰درصد مخاطبان عریضی را رها می کنند و تعداد خیلی بخشی از مخاطبان با تمرکز کنسرت را تعاقب می کنند.» بوسیله گفته موسوی، این حکم طبیعی است؛ «غریزی است در مدت سپس از مدتی نوازنده، خواننده تکراری می شود و این باعث قطع وابستگی می شود. ما این دوچرخه را معارفه و جدیت کردیم با نقشه کشی عناصر بصری مخاطب را نگه داریم، او را در هوا می چرخانیم و در نتیجه مخاطب ارتباطش را با کنسرت از مشت نمی دهد. مخاطب احساس می درنگ هم می بیند و هم می شنود؛ در خراج تو طول کنسرت او فعال است و به همین دلیل حالش تیمار تو طول کنسرت و غم سپس از کنسرت خوب است.» سؤال اینجاست که آیا این عناصر بصری باعث نمی شود که توجه مخاطب از موسیقی که عنصری شنیداری است پرت شود و بوسیله صحنه بیشتر توجه یواش. موسوی ضد این حرف است؛ «در تمام دنیا بوسیله چیز پهن توجه می کنند؛ نورپردازی، اکت روی صحنه، وسایل صحنه و حرکات موزون. حالا ما نمی توانیم لول و جستن به آن شکل را داشته باشیم، به همین دلیل مجاهدت کردیم که با نورپردازی و مدل سازی عریضی متنوع و جاگذاری نوازنده ها این عناصر جذاب را ایجاد کنیم.» او با رمز بوسیله جاگذاری سنتی نوازنده روی صحنه که سال هاست بوسیله لباس شقه دایره ای رو صحنه اجرا می شود بوسیله لباس جدید و متنوع جاگذاری نوازنده در کنسرت «با من بخوان» اشاره کرد: «غلام جایگزینی مختلف از نوازنده ها را مدل سازی کردم که استقبال غم شد.» 

شاید پیشینه تئاتری او پیاده شدن عنصر موسیقایی کنسرت غلبه کرده باشد؛ «اصلا اینطور حلق و این امر برای من جالب محو که در برابر تمایل تئاتری دارم طراحی و کارگردانی کنسرت را به سمت تئاتر ببرم. ما در این کنسرت جز نقشه کشی صحنه، هیچ المان تئاتری نداریم. تلاش من این است که کنسرت ترکیبی از موسیقی و المان های بصری باشد. اگر این دو باهم ترکیب شوند اتفاق درستی می افتد ولی چنانچه ترکیب قائم صورت نگیرد پروژه شکست زده است که استقبال آدم از این کار نشان انصاف اتفاق موسیقی و المان های بصری به خوبی صورت خمود است.»    شعر لغو خودخواسته کنسرت

نزدیک به ۱۶بار کنسرت «بامن بخوان» بوسیله دلیل استقبال مخاطب تمدید شد. اما دو لغو خودخواسته و ناخواسته هم در ضبط موثر این کنسرت وجود دارد. باطل سازی خودخواسته بوسیله دی ماه امسال برمی گردد. قرار بود این کنسرت در دی ماه امسال مجددا ایفا شود اما فداکاری هنگام یادداشتی «از وقایع هولناک و غیرقابل اعتقاد روزهای اخیر» سخن گفت و اطلاع دادن کرد: «اجرای این کلکسیون ضایع یادداشت این روزها را ادا نمی کند.» او که همواره در کنار مردم است اعلام کرد که اجرای این کنسرت را لغو می کند تا «قطعات، کامل تر شده تا غصه غصه خانواده های این عزیزان را التیام باشد و هم در ذهن جمعی تاریخی ناحیه این ضغطه غیرقابل باور به زبان موسیقی ثبت شود.» بوسیله همین دلیل علیرضا قربانی، قطعه ای داخل گردش جان باختگان هواپیمای اوکراینی با نام «عاشقانه حلق»، با ترانه اهورا ایمان و موسیقی حسام ناصری به یاد جان باختگان و بازماندگان فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی منتشر کرد و قرار شد این اثر در کنسرت های اسفند «با من بخوان» به همراه تغییرات دیگری اجرا شود. اما این اجرا به دلیل عالمگیر  ویروس کرونا تنها یک شب در سالن وحدت ارتکاب و مابقی اجراها بی اختیار ابطال شد.

شاید دوست داشته باشید:

دسته سرود تک نفره که اولین قطعه را برای شهدای ۱۷ شهریور خواند

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهربانی کتاب «برخیزید» مجموعه خاطرات شفاهی سید حمید شاهنگیان از آهنگسازان و مدیران […]

شناساندن برگزیدگان نهمین جشنواره مد و شکل فجر

به گزارش خبرگزاری مهر، نهمین جشنواره بین المللی مد و شکل فجر، سال گذشته از ۲۴ تا ۲۹ بهمن ماه […]

دارندگان نشان منصب یک هنری، هنرکارت دریافت می کنند

به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از جعبه اعتباری هنر، سیدحسین سیدزاده با اطلاع دادن این خبر گفت: با توجه […]